MG 8191

Selv når sejladserne ikke går helt som man kunne håbe, er det svært at tørre smilet af ansigtet, hvis man ser ud af båden et øjeblik… (Foto: Ñeti 2014)

Loro Piana Super Yacht Regatta and Rendezvous 2014 er nu afsluttet, og der blev rykket en del rundt på placeringerne.

2. dagen bød på en udfordrende spilerstart, hvor vi skulle have navigeret de mange superyachts over startlinien, helst med spilerne sat og fyldt, og helst med båden i topfart. I mindre både er det ikke den store udfordring, da man bare haler spileren til tops ca 10 sek før skuddet, trimmer hjem og så er den knallert poleret. Men i de her store basser er timingen en helt anden, og især bådfart, timing af spilersættet og afstand til linien kan være ret udfordrende at ramme, når manøvren sættes igang ca. 2 min før start, og det herfra et svært at regulere ret meget på timing og kurs herfra… Det er i hvert fald første gang at jeg har skulle planlægge en såden type start i en båd på 174 tons… Men det gik super, med glædes hyl og 15,5 kn på loggen da starten gik.

Saudade bow virginGorda

Fra 1. dagens normale kryds-start. Fordækkeren giver tilbagemelding om hans vurdering af afstanden til linien. (Foto: Boat international Media)

Herfra gik sejladsen planmæssigt, dog med lidt bonus-action, da jeg kort før mål forsøgte at luffen inden om båden Marie (en 179 fods skonnert), ved passage af Richard Bransons private ø “Necker Island”. Men vi fik netop ikke etableret et overlap og tilhørende plads ved land, så vi kortvarigt måtte nød-stoppe båden ved luffe hårdt, så spileren kollapsede (det larmer en del når 1600 m2 spiler dug blafrer…)

Efter 2.dagens 4. plads stod vi på en delt 2. plads, men med kun 1 point ned til 6. pladsen, så på 3. og sidste dagen af stævnet var det lagt op til den helt store finale.  

Og her faldt kæden desværre af for os på materiel siden. Store problemer med hhv hydraulikken, som driver spil og forsejlenes rulle systemer, og en løssluppen foldepropel, der en overgang gav røg i motorrummet, betød at vi måtte stoppe helt op i ca 10 min, og derfor var helt ud af spillet på den 2 timer lange bane.

Saudade heli virginGorda

Uden hydraulik er man hjælpeløs på en båd af denne størrelse. (Foto: Boat international Media)

En 8. og sidste plads blev det til, hvilket sendte os ned på den samlede 7. plads. Surt.

Men som indledende billeder viser, er Virgin Gorda, som øen, der en en del af British Virgin Island, hedder helt fænomenalt flot og Bounty-agtig. Bedre trøstpræmie kan man næsten ikke tænke sig!

Idag tirsdag er vi i skrivende stund på vej over til øen St. Barth, hvor næste stævne har sit udgangspunkt: The 2014 St Barth Bucket. Vi har første træning imorgen onsdag og stævnestart fredag.

Website: www.bucketregatta.com

 

Over and out

Jesper

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

© 2010 Jesper Radich Suffusion theme by Sayontan Sinha