Denne uge er jeg tilbage i et farvand, som jeg ikke har besejlet længe. Jeg er i Kroatien, for at sejle Farr med det italienske tophold på Enfant Terrible. I de gode gamle match race dage med Steff Houlberg Match Race Team, var vi adskillige gange i Split som deltagere i ACI Cup, et World Tour stævne. Og senest – her er vi tilbage i 2003 – blev der med vores finale sejr over James Spithill lagt grundstenen til vores senere samlede Match Race World Cup sejr i 2002-03. Good times 🙂

Anyway så er der denne uge Farr 40 på programmet. For 3 uger siden mødtes jeg første gang med holdet ved en træningsweekend i holdets hjemby: Ancona. Og for nærmest at cementere holdets nationalitet, blev jeg præsenteret for følgende besætningsliste:

Fordæk: Alberto Fantini

Mast: Roberto Strappati

Pit: Carlo Zermini

Trim: Claudio Celon

Tailor: Nicolas Dal Ferro

Grind: Alesandro

Main: Alberto Bolzan

Navigator: Andrea Caracci

Owner/Driver: Alberto Rossi

Tactics: Jesper Radich

Jeg tror nok, de kan finde ud af at bestille en cappuccino og en gang pasta al dente.

14355647_890173224448651_7383406073729433173_nSom udgangspunkt er hovedsproget ombord engelsk, når vi er på vandet. Men ikke uventet fylder italiensk selvfølgelig meget, og jeg bliver nogle gange lidt tom i øjnene, når der bliver diskuteret ivrigt ved en debrief,og jeg overhovedet intet forstår.

14390805_890174457781861_3957584009405722091_n

Så er tid til lige at stoppe op, og lave en opsumering – på engelsk, med obligatorisk tid til oversættelse for de mindst smidige sprog-atleter ombord.

Det er top-klasse modstand vi har hernede. Godt nok er det kun 5 både på startlinien, hvilket må siges at være yderst kritisk for Farr40’s status som en gangbar og aktiv one-design klasse. Men med ca. 10-14 aktive US både igang på den anden siden af dammen, er det nok kun er spørgsmål om tid, før den europæiske Farr40 serie lukker ned, og bådene istedet koncentrerer sig om USA serien istedet.

Efter 2 dages sejlads her i Zadar, Kroatien er vi lige nu 1 enkelt point efter amerikanske Plenty, med Terry Hutchingson som taktiker og karimatisk team leder. Idag har der faktisk været reel match race krig imellem os, da vores to team har været dominerende i feltet. Men den store infight har faktisk kostet så meget, at vi begge har mistet adskillige point i forhold de andre teams. 2. dagens vinder var nemlig tyske Strunje Light, med placeringerne 2,2,1 for dagen. Vi hev scoren 1,4,4 hjem idag, og sammen med 1. dagens 1,4,1, ligger vi altså lige nu 2’er med 15 point.

Link til event website

Programmet har endnu 2 sejladsdage, med afslutning på lørdag. Så må vi se, om gamle dages match race tricks kan få skovlen under Terry og hans kompaner. Men det kræver selvfølgelig også at jeg kan få mine ideer kommunikeret klart igennem til mit italienske mandskab…

Over and out

Jesper

 

Den årligt tilbagevendende begivenhed Maxi Yacht Cup sponsoret af Rolex, er sæsonens højdepunkt i Middelhavet for kapsejladsbåde over 60 fod. Egentlig ligger grænsen for deltagelse ved en overaltlængde på minimum 80 fod, da det er IMAs (International Maxi Association) definition på en Maxi Yacht. Men igennem tiderne er yderligere 2 kategorier blevet indført, nemlig Mini Maxi på 60-79 fod og Super Maxi for både (eller rettere yachts) over 100 fod.

Alle 3 kategorier har derefter mulighed for at blive underopdelt i enten “cruiser/racer” og “racer”. I praksis er det endnu ingen deciderede Racer både i super-maxi klassen, men en ny gruppe af både i intervallet 112-118 fod har i 2014 og 2015 vist at skille sig markant ud, med meget begrænset interiør, lav vægt med skrog og mast(er) i kulfiber, masser af sejl og stort fartpotentiale.

Og så er det Wally klassen. Den er både fra producenten Wally, der egenligt er et project management kontor, som hyrer eksterne designere og får bygget på forskellige værfter. Omdrejningspunktet er regel-sættet “Wally-rules” som definere en række minimumskrav til båden på en masse punkter. Og ikke mindst den licens der skal betales, for at få lov at kalde sin båd en “Wally”.

IMG 6804 

Godt ud af startboxen på dag 1 med Y3K (GER 6060). Photo Martinez Studio

Med Y3K har jeg været i Sardinien som taktiker, for at dyste blandt Wally’erne, hvor det i år er hele 13 både på startlinien, der alle i vidt omfang har omfavnet kapsejlads aspektet i en klasse, som oprindeligt blev født som “fast racer/cruisers”. Vi havde en lidt sløj begyndelse på stævnet, med placeringerne 10 og 8 i førstedagens op-ned sejladser. Vi haltede simpelt en lille smule på både fart og sikkerhed i manøvrer – og det bliver betalt ved kasse 1 med dårlige resultater. Ugen var generelt domineret af vejrlige udfordringer med først for meget vind, og efterfølgende meget alvorligt søgang, altså lidt barske forhold. Normalt noget der passer vores 64 tons “dame” ganske godt, da vi er klassens næsttungeste, når man ser på forholdet vægt/sejlareal.

Ud af de første 5 planlagte sejladsdage, blev der derfor kun sejlet på 3 af dem, men senere på ugen fik vi lokket lykkens smilende ansigt over i vores retning, og scorede en 1 og 6 plads på fredagens 2 distance sejladser. Sammen med torsdagens 2. plads lå vi før sidstedagen nr 5, med 1 point til 3. pladsen og 4 point til 6. pladsen. 

Lørdag bød på yderligere 2 op-ned baner, men desværre havde vejrudsigten kun ganske let vind på menuen, hvilket ikke lige er vores yndlingsret. Så det var op på alle barrikader og kæmpe for hver cm, for at holde vores position i stævnet.

IMG 6807

Fokus og balance på sidstedagen Photo: Martinez Studio

I første sejlads, 6. sejlads i serien, havde vi en godt styr på banen og den ret ustabile vind, og fik scoret os en 4. plads. Tjek!

7. og sidste sejlads byggede vi videre på de gode takter, og var ved sidste topmærke runding på en 3. plads efter på præmietid, kun 1 sek fra 2. pladsen, som i den samlede stilling ville rykke os helt op på en samlet 2. plads i stævnet. Desværre havde fyldte vinden ind bagfra, så de mindre både fik tiltagende vind på sidste lænser, netop som vi gik i mål. Vi tabte i stedet hele 55 sek på lænseren, og blev noteret for en 5. plads i sejladsen. Samlet endte endte vi på 26 point, hvilket rakte til en samle 4. plads, 1 point fra podiet, og 3 point fra 2. pladsen.

Altså et godt come-back fra en tung begyndelse på ugen, men grådig efter podiet…

Her følger at par billeder fra gåtur på havnen:

IMG 6782

Rambler 88 proppet med tidligere Alinghi folk – er seriøst imponerende setup på en båd der sparker mås! Photo: JR2016

IMG 6783

Bella Mente – klart dominerende i Maxi72 klassen, med Terry Hutchingson på taktik. Photo: JR2016

IMG 6788

Wally Cento – state of the art, i hvert fald indtil foråret 2017, hvor nyeste skud på Wally stammen kommer ud. Photo: JR2016

IMG 6790

130 fods Racer/cruiser i Superyacht klassen. Har stævne debut ved Voiles de St Tropez sidst på måneden. Photo: JR2016

Next up for mig: Farr 40 i Kroatien med team Enfant Terrible om en uges tid og derfra direkte videre til Voile de St Tropez igen med Y3K, den sidste uge af september

Over and out

Jesper

 

En fed uge med Sportsfreund, Soto 40 ved Kieler Woche blev kronet på bedste vis – med en sejr.

Godt nok skete det med mindst mulig margin, nemlig med 0,2 point ned til 2. pladsen, som gik til ligeledes tyske GP42 “Silva Neo”. Det forspring blev grundlagt i stævnets første sejlads, en distance på 158 sømil, der gik rundt i den vestlige Østersø.

IMG 6420

De første 111 sømil forløb strygende med herlig frisk vind, masser af genakker sejlads og en gennemsnitsfast på 11,7 kn. (incl 15 min spiler-trawl…) Den resterende del af sejladsen bestod primært at af langt kryds hjem fra Rødby færgehavn tilbage til Kiel fyrtårn.

Ialt brugte vi 17t48min, hvilket rakte til en 2. plads på korrigeret tid, 9 min foran stævnet favorit i ORCi Gruppe A, Silva Neo. Og da sejladsen talte med faktor 1,2 var nogle vigtige decimal-point også i hus, hvilket skulle vise sig afgørende mod slutningen af stævnet.

IMG 6416

Lidt forberedelser forud for 1. sejlads, der havde start i centrum af Kiel – og vindspring så store som rundetårn! Photo: Sportsfreund 2016

IMG 6282

Den vindende båd på off-shore sejladsen Tonnerre de Breskens, er en imponerende 51-fods state of the art racer, med blikket stift rettet imod høj fart, “ned ad bakke”. Photo JR 2016

IMG 6288

Bemærk især det vingeformede søgelænder for mindsket vindmodstand, og letsvægts spectra og carbon løsninger overalt for vægt reduktion og maksimeret fartpotentiale. En virkelig hidsig off-shore racer! Photo: JR 2016

Efter det første døgns strabadser forløb resten af stævnet på mere ordinær vis, med 6 op-ned sejladser fordelt på 3 dage. Med serien 2,3,1,2,2, i de første 5 op-ned sejladser, vidste vi efter målgang i 7 sejlads, at det ville bliver super tæt med Silva Neo. Vi havde netop 1,2 point ned til dem, og da vores fratrækker var en 3 plads, var deres eneste mulighed for at slå os, at de skulle vinde 7. sejlads, og os som 3 eller dårligere, for at de kunne hente de nødvendige 2 point. Vi havde forsøgt os med lidt matchrace i starten, og fik generet dem så meget vi kunne, inden deres lidt højere fart slog igennem (de skal slå os med ca. 15 sek pr sømil, alt efter vindstyrke osv.)

Men alt gik som det skulle – de slog os godt nok netop med 13 sek på korrigeret tid, men fik kun en 2. plads i sejladsen, og dermed var den samlede sejr i hus. Sådan!

IMG 6411

Gutterne med de grå trøjer og de største smil – det er team Sportsfreund 🙂 Photo: Sportsfreund 2016

Næste projekt er årets højdepunkt: ORCi VM i Skovshoved. Ses vi?

Over and out

Jesper

 

Wally circuit er nu nået 2. afdeling af sæsonens 4 stævner. Med Y3K måtte vi desværre stå over ved årets første stævne, som var PalmaVela for 5 uger siden, men nu er vi endelig tilbage på vandet med næsten samme startopstilling som i 2015. Jeg har dog valgt mig en ny strateg, Gonzalo Araujo fra Spanien. Han er et super dygtigt sømand, med erfaring fra Volvo, AC, TP52 og ikke mindst match race verdenen, hvor vi første gang mødtes for snart 20 år siden. Time flies…

Efter 4 dages træning havde vi første stævnedag igår, her i Porto Cervo, hvor der virkeligt er flot at sejle rundt. Det har fotograferne heldigvis også fundet ud af:

LPSR16cb 03397

Photo: Borlenghi 2016

Vi lagde ud med et Coastal Race, en distance sejlads omkring øen Maddalena, der er et naturreservat, med masser af rev og klipper at holde styr på, med en samlet distance på 27,5 sømil. Men starten var lige så intens som de findes. Race Committee havde besluttet at lægge startlinien helt op under en klippekyst, med kun ca. 0,5 sømil til første rev, og samtid 20 graders fordel ved startbåden. Det gav ret store hovedbrud i min planlægning af vores startstrategi, og følgende billeder fortæller fint hvad der skete:

LPSR16cb 02904

Photo: Borlenghi 2016

Helt tæt på linien, med de små 80 fods i god, tæt indfight.

LPSR16cb 03063

Photo: Borlenghi 2016

Kort før land kaldte Jochen Schuemann ombord på Open Season, Wally Cento 107 for plads for land til at vende. I billedet ligger han længst til venstre, og os på Y3K i midten, af de 3 både på bagbord.

LPSR16cb 05393

Photo: Borlenghi 2016

Og næste billede i denne serie beskriver godt mit dilemma, når man er startet til læ af kaos ved startbåden, hvor der var næsten 20 graders fordel: klar foran, eller kalde til Schuemann om plads til at vende for båden på styrbord, og så blive holdt fast i en knibetang imellem de 2, på vej ind imod land igen… Jeg valgte at holde på 🙂

Og det gik. Vi holdt os netop klar foran båden Magic Blue, selvom de hvæsede godt af os på Italiensk og kaldte protest. Men videre kom situationen ikke, og vi fortsatte banen rundt, som 3. hurtigste båd, hvilket desværre kun holdt til en 6. plads for sejladsen.

Idag fredag var 2 op-ned sejladser planlagt, men på trods af rigeligt med vind, stabiliserede den sig aldrig nok til, at race committee kunne få lagt en ordenlig bane.

Screen Shot 2016 06 09 at 19 13 18

Photo: Windfinder.com

Der var 20 kn vind omkring os med jævne mellemrum, men det vindstille område på vejrkortet ovenfor, viste konstant sit grimme ansigt.

WhatsApp Image 20160609

Der blev ventet tålmodigt, med desværre uden udbytte. Photo: Y3K

WhatsApp Image 201606092

Og set langt efter hver eneste mulige stabilisering af vinden. Photo Y3K

Stævnet sluttet lørdag – søndag er der optimist stævne i Skovshoved…

Over and out

Jesper

 

IMG 6189

Halvtræt efter 21t28m på rælingen. Photo: Palby Fyn Cup 2016

Efter et vel overstået Palby Fyn Cup, er det interessant at se lidt på resultaterne. Der er ingen tvivl om, at 2016 var de hurtige bådes Fyn Rundt, med de 6 øverste både i DH, alle fra sidste og hurtigste startgruppe. Først dernæst kom “the usual suspects”, med især Scan-capperne, som altid markerer sig ved meget imponerende overalt resultater.

Nogle væsentlige faktorer for hvordan det overordnede resultat tegner sig imellem hurtige/store kontra små/langsomme både, er naturligvis vind og strøm forhold. Dels selvfølgelig styrke og retning, men lige så vigtigt, også timing imellem de forskellige faser af hhv lettere vind (vindstille) og kraftigere vind, set i forhold til hvornår de enkelte både har mødt andre udfordringer rundt på ruten. Et godt eksempel herpå var fx hvordan vi på Sportsfreund sejlede igennem Svendborg Sund med fin aftenbrise på 58 min, hvor Landmark 43 “Min IDE H” der ligger ret tæt med os rent fartmæssigt, ankom blot 21 min efter os, men brugte hele 1t43min på at komme igennem Svendborg Sund. En anelse ændret timing imellem vinddrop og strømmens styrke kunne have ændret det billede drastisk.

Via arrangørernes website er der faktisk adgang til at se individuelle tider, for hver af 11 segmenter, som tidstagningen er blevet opdelt i. Her kan man nørde løs i tidstagning imellem samtlige både, hele banen rundt. Herlig service fra TracTrac!!

Link:

Men rigtigt interessant synes jeg det er, at vinderne i hhv DH og ORC var deciderede sportsbåde, som er karakteriseret ved masser af sejl, minimalt med vægt og stort fartpotentiale. Og jeg kan garantere alle for, at det virkelig er super godt for sejladsen som helhed, at udviklingen og ikke mindst handikap reglerne har gjort denne kategori af både til top performere. For sejlads i sportsbåde er bare sjovere. Der er god action for alle ombord, stort fart potentiale, mindre load på trimlinerne (lige på nær backstaget) og masser af taktiske tangenter at spille på, når manøvrer er “billige” at lave og der er gode gevinster at hente rent fartmæssigt ved at fange selv mindre vindstriber og vindskift.

Jeg lyder henrykt – og det er jeg virkelig også. Landets første Melges 32 team har lige vundet sæsonen største langdistance kapsejlads i DH. Perfekt. Nu skal vi bare have nogle flere Melges 32 til Danmark – jeg kan love at der er nogle attraktive både på markedet for tiden, til en pris som ikke var mulig for 4-5 år siden.

4285x574c6f83ab6

Photo: Palby Fyn Cup 2016

Eller måske endda nogle Soto 40 til DK? – selvom det kræver et lidt dybere greb ned i pengepungen.

For jeg var selv taktiker på et af feltets store sportsbåd, nemlig den tyske Soto 40 “Sportsfreund”, der normalt er beliggende i Kiel, og hvilken herlig båd at sejle. Og så vi klarede sørme at vinde ORC overalt. (Jeg undersøgte faktisk muligheden for at omregne vores ORC præmietid til DH, men det var ikke lige-til, selvom begge handikapsystemer baserer sig på VPP – altså fysisk opmåling af bådene. Så vores indbyrdes resultat over for Melges 32 teamet “Challenger”, som jeg kender rigtigt godt, må stå hen i den uvisse…)

Anyway – jeg har arbejdet med team Sportsfreund i de seneste 3 år. Vi begyndte sammen i 2014, hvor vi lagde ud med en satsning frem imod ORC VM i Kiel 2014. Men dengang var det i en regulært modstykke til en sportsbåd, nemlig en X-332. Den var godt nok af model “sport”, men helt ærligt så var det vist mere af navn end af gavn – og den tog ikke mange aftener med evaluering og opmærksomhed omkring væskebalance, før vi gavn den tilnavnet “Rundstykket”. Hvilket meget godt beskriver dens overordnede geometri og fartpotentiale…

Men både ejeren af Sportsfreund og resten af teamet fik dog mod på mere efter Kiel 2014, hvor vi blev bedste tyske besætning med en 6. plads blandt de 60+ både i gruppe C.

IMG 2366

Photo: JR 2014

Og så var X-332’ren en helt fin platform at få coachet hele teamet igennem alle de grundlæggende elementer af sejladsen, herunder optimering af manøvrer, setup i alle vindstyrker, starttaktik, banesejlads osv. Det er et projekt som her på år 3 slet ikke er færdigt endnu, men bevæger sig støt fremad.

Men efter mange, lange overvejelser faldt valgt i vinteren 2014/15 på Soto40, og en ny satsning frem imod ORC VM i København 2016. Jeg skal være ærlig at sige, at valget på netop Soto40 nok blev gjort med mest hjertet (som banker for sportsbåde) og mindre med hjernen. Historisk set har Soto 40 nemlig haft det rigtigt svært i ORC sammenhæng. Men de både som har deltaget har alle været sat op som klasse-både, da Soto40 klassen var på vippen til at få kritisk masse omkring 2010 i Middelhavet. 

Og en sportsbåd skulle det altså være – efter lidt for mange timer i et “Rundstykke” med 5,7 kn…

Vores projekt på Sportsfreund er derfor at forsøge, med rimelige midler, at optimere vores Soto 40 så den performer bedre under ORC, ved at bruge de mulige handikap-genveje som designere og eksperter kan finde til os, fx justering af vægt, balance, sejlareal osv. Derfor var vores gode resultat i den forgangne weekend faktisk rigtigt motiverende for os. Vi håber der er mere på vej…

Over and out

Jesper

 

Krisen kradser vist ikke længere så hårdt i sejlerverdenen. Ikke hvis man ser på aktivitetsniveauet inden for halv- og helprofessional sejlads. Der er bare godt gang i der forskellige sejlerteams, som jeg har berøring med og de klasser og stævner vi deltager i rundt om i europa og USA.

Samme billede tegner sig, når man ser på antallet af nye designs, der er på vej i spekteret imellem 30-60 fod. Her tænker man at producenterne må opleve en god efterspørgsel efter “det nye sort” inden for moderne klasse-båds og måle-regels sejlads, nemlig halv-planende enkeltskrogs både. De er er bygget dyrt og højteknologisk, med forholdsvist komplicerede og følsomme systemer ombord, der kræver et vist antal top(- professionelle) sejlere ombord for at blive håndteret sikkert og effektivt. Altså både som er både dyre i indkøb og dyre i drift, som fx. den kommende Melges 40 med svingkøl og bådfart ned af bakke på den glade side af 20 kn, den kommende Swan 50 der får næsten lige så meget sejl som en TP52 og sølle 7,8 tons totalvægt og de kommende DSS udstyrede (vandret “sværd” lige under vandlinien, som give stor stabilitet og mulighed for lav kølvægt) Inifinity 46 og 53.

779 2 470 Infinity 53 – den ser sgu lidt vred ud! Photo: Yachting World.

Det er selvfølgelig cutting edge der nævnes her, men markedet må være sultent efter dem, for ellers havde mængden af nyheder ikke været så omfattende.

Et tredie sted hvor jeg synes der spirer fremgang, er blandt juniorerne i sejlklubberne. Fx har optimist optimist afdelingen i Snekkersten sejlklub, hvor min ældste søn Bertram begyndte sidste sommer, oplevet er nærmest eksplosiv fremgang på ganske få år. Fra 3-5 sejlere til nu i underkanten af 30 tilmeldte optimister. Hovedsagligt C-sejlere, for det er jo der man begynder.

2015 09 22 at 18 25 50

Bertram Radich i god balance. Photo: JR2015

Sidst vil jeg nævne Oure Idrætshøjskole som et sted, hvor sejlads har godt fat. Her har jeg undervisning og foredrag fra tid til anden, og hørte forleden, at forårets lange sejler-højskole-ophold er fuldt booket, og har venteliste. Ca. 3 mdr før kursusstart. Herligt!

Jeg vil ikke underbygge denne indledning med statistik, og forsøge at forklare fremgang kontra tilbagegang, men blot komme med det argument, at på flere områder, fx i de nævnte eksempler, går det ganske godt for sejladsen.

Som inkarneret sømand og nu professionel sejler på 11. år, begynder man at kunne se tingene lidt fra et bredere perspektiv. Micro trends (i min egen sejlsportsvirksomhed) og makro trends (i sejlads branchen generelt) behøver absolut ikke at følges ad. Men jeg tror ikke det alene er en mikrotrend, at jeg har rigeligt at se til for tiden…

Vinter-sejlads

For sejler-projekter har der været rigeligt af denne vinter i min kalender. Med det italienske Melges 32 team, har vi mødtes hver eneste måned, enten i Italien til forlængede træningsweekender med vores træningspartner G-spot, eller til træning og deltagelse i Bluewater – Melges 32 series i Fort Lauderdale, Florida. Vi er så heldige at have en båd i hhv europa og USA, og har planlagt deltagelse i både de europæiske Melges 32 serie, og yderligere et par stævner i USA i sæsonens løb, inden VM i slutningen af september.

Siden jeg begyndte med projektet for snart 18 mdr siden, har der været stort fokus på coaching af ejeren, som ikke har en særligt omfattende sejlads baggrund, og slet ikke som rorsmand. Derudover har vi arbejdet med de mere gængse områder, som rekruttering af den rigtige besætning, orkestrering af boathandlingen og udvikling af den tekniske side af sejladsen, herunder sejldesigns, rigsettings, besætningsvægtens placering i forskellige vindforhold, optimal krængning, rorvinkler osv. Et godt projekt at holde sig skarp med, og arbejde professionelt med tingene. Og så skal man huske: “At Sejle (Melges 32) Er At Leve”.

MR Touren er tilbage:

Jeg havde jo den store glæde at deltage i Monsoon Cup, sæsonafslutning på World Match Racing Touren 2015/16, sammen med Team Aschenbrenner i Singapore. Vi opnåede er rigtigt tilfredsstillende 5. plads ved stævnet og hapsede faktisk en bid af Ian Williams i kvartfinalen, der dog desværre blev afsluttet før tid ved stillingen 1-1, pga manglende vind (Han gik videre på count-back fra indledende runde, hvor han sluttede foran os). Men turen derud bragte mange gode minde om tidligere tider, og også en masse blod på tanden for selv at komme tilbage på en af de mest kompromis-løse arenaer, nemlig match race scenen.

Lidt god MR action from Monsoon cup  Og ja – jeg ved godt at jeg er storsejlstrimmer… og så beder om mere storsejl i en lufning… 😉

Nu er det første stævne med nye M32 katamaran-format jo allerede løbet af stablen i midt-februar, og om det var succesfuldt og god sejlads for deltagerne, skal man hellere spørge fx. Nicolai Sehested og Joachim Aschenbrenner om, da de begge var med i Perth, Aus. Som forventet virkede det meget speed-orienteret, med kun ganske få positions-kampe i den taktiske spil. Men giv det chancen og lad spillet udvikle sig.

Om jeg selv finder vej til den scene er et godt spørgsmål. Umiddelbart kunne det være virkeligt fedt og motiverende, selvom der jo af gode grunde vil være en læretid forbundet med projektet, hvis jeg virkelig skal lære at sejle at sejle katamaran. Jeg har egenlig taget tilløb til et spring ind i high-performance sejlads flere gange, men blandt andet et 3. barn og et hus-bygge projekt har gjort tiden meget sparsom… Men hvis alt flasker sig, kunne 2017 godt være en mulighed…

Om ikke andet, så er mono-hull Match Race jo stadig rigtig solid sejlads, som er evigt sjovt og lærerigt og en super god scene at bygge et godt team op på. Og mht cat-sejlads er det vel kun et spørgsmål om tid før flere Cat-klasser opstår og bliver mainstream i pro-am og owner driver segmentet af sejlsporten, hvor en stor del af min sejlads-virksomhed foregår. Så lidt fremtidssikring i den retning måske? Time will show.

2016:

Mit program for 2016 sæsonen indholder indtil videre:

– Melges 32

– Wally 100, Y3K

– Soto 40, Sportsfreund

– Swan 50, TBA

– Wally 148, Saudade

og noget Melges 20 til efteråret.

Over and out

Jesper

 

IMG 5338

Photo: JR 2016. Sejladsområdet er strædet som ses uden for bagerste havneudmunding. Strædet imellem Singapore og Malaysia.

Temperaturen er 30 grader, luftfugtigheden ligger på 97% og dagens program har bestået af de 6 sidste flights af round robin her ved Monsoon Cup, World Match Racing Tour finalen her i Johor Bahru, Malaysia.

For første gang i min sejlerkarriere deltager jeg i er match race stævne uden selv at at være skipper, men er i stedet en del af Team Aschenbrenner med 21 årige Joachim Aschenbrenner ved roret. Min rolle ombord er taktiker og storsejlstrimmer, og så indgår jeg i den samlede boathandling med diverse opgave ved spiler hoists, drops, mærkerundinger osv. Og det er faktisk en ganske udfordrende rolle for mig at udfylde. De gamle vaner fra skipper positionen ligger dybt i mig, og jeg skal passe godt på at huske at kigge ind i båden på de rigtige tidspunkter, så jeg ikke misser en knude på et skøde, en fok der skal slækkes osv. I stedet søger min opmærksomhed hele tiden ud af båden, ud på banens vindspring og på den anden båds position, krængning, skødning, fart, acceleration og kurs i forhold til vores.

Men indtil stille og roligt er tingene begyndt at falde og hak for både mig og resten af teamet. Her til eftermiddag kan vi gøre status over de første 11 sejladser, hvor det er blevet til 7 sejre og 4 nederlag. Noget det kun kan beskrives som stor succes, set i lyset af vores niveau ved seneste trænings session i Rungsteds J-80’ere kort før jul.

Monsoon 16 hoist

Photo: World Match Racing Tour 2016

Fordæk: Jeppe Ditlev

Pit: Frederik Fomsgaard (optimist sejler på bare 14 år!!)

Trim: Jeppe Funk

Taktik: Jesper Radich

Rorsmand: Joachim Aschenbrenner

Vi har fundet nogle gode rytmer ombord, og igennem nogle gode debriefs har vi faktisk præsteret idag for første gang at sejle båden rigtigt fint, hele banen rundt, med direkte flotte bomninger, hoists og til dels stagvendinger. Det betyder at vi efterhånden er ved at være nogenlunde kompetitive med Match Race Tourens medium og top teams, herunder Phil Robertson, Bjørn Hansen, Nicolai Sehested, Eric Monnin etc. Oppe på næste niveau ligger stadig regerende verdensmester Ian Williams og tidligere verdensmester Taylor Canfield. De slår os på stort set samtlige punkter, så der stadig noget at stræbe efter.

Men hvor er det dog herligt at komme tilbage i match racen, og samtidig spille spillet på et niveau, hvor den kvarte bådslængdes føring ud af starten, taktikken op ad banen, og de frække moves i infighten gør forskellen. Så er sejlads sgu da fedt! Her er det ikke bådens tilstand, handikap optimering eller sejlbudget der afgør sejladsen. Det teamets kvalitet, her og nu. Sådan!!

Jeg nyder det og savner det.

Imorgen kvartfinaler. Se mere på: www.wmrt.dk

 

Over and out

Jesper

IMG 5341

PS: Man er ikke i tvivl om hvorfor det hedder Monsoon Cup… Photo: JR2016

 

2015 har været en lidt pauver sæson at være læser på min blog. Det skal jeg være den første til at erkende – og selvfølgelig undskylde. Jeg har helt ærligt har rigtigt travlt på både sejladssiden, hvor der har været rigeligt med rejsedage og sejladsprojekter, og på familiesiden hvor mine 3 dejlige drenge og min skønne hustru kræver sin del af opmærksomheden, når Jesper er i DK.

Sådan er livet jo fyldt fylde med prioriteringer, og ”hver ting til sin tid”. Men jeg har faktisk mødt gentagne opfordringer til at få skrevet lidt oftere på dette virtuelle mødested, så hermed et øjebliksbillede og nogle updates og tanker.

Melges 32 i Miami

Og i netop dette øjebliksbillede, sidder jeg godt jet-lagged i et lejet hus i Fort Lauderdale, Miami. Vi har træningslejr og stævne med et italiensk Melges 32 team på vores nye båd i USA, som vi sejlede på første gang i onsdags. Dvs. teamets bådkaptajn havde allerede været adskillige gange ovre og tjekke båden forud for handlen, og desuden brugt den seneste uges tid på at få den helt up to date, som vi gerne vil have den.

IMG 5529

Miami Winter Practice, Photo: Jesper Radich

Efter 2 træningsdage begynder idag Miami Blue Water Series, som er første stævne i rækken af en vinter-serie for Melges 32 på tre 3-dags-stævner i hhv. December, Februar og Marts, der alle afholdes i Fort Lauderdale.

Miami er jo en herlig vinter get-away fra kolde Europa, og ikke mindst Danmark, så da ideen først kom på bordet fra teamets ejer for knapt et halvt år siden, var der selvfølgelig fuld opbakning fra hele teamet.

Og effektiv vintertræning ved vi jo alle, kan gøre en temmelig stor forskel for den efterfølgende sæsons resultater. Især hvis man arbejde med et hold, der som vores, har et pænt stykke endnu, før toppen er nået. Dels er der mange rutiner, som bare bliver bedre og mindre stressede, når de kan forfines og gennemarbejdes i et træningscenarie, hvor der ikke er en modstander man skal slå og et samlet resultat der tæller. Man kan udvælge del-elementer og få øget kvaliteten på nogle områder, som ellers bliver nedprioriteret

Og så er der det reelle forbedrings- og udviklings projekt, hvor man tager livtag med måske nogle grundlæggende strategier og metoder, virkelig går på opdagelse i ”nytænkningens ukendte landskab” og måske afprøver spirende (men usikre) ideer.

Nogle af de områder hvor vi har fokus denne vinter er:

  • Udvikling af vores boathandling især i hårdt vejr. Her har vi klaret os klart dårligst over sæsonen, med især VM som et tungt minde.
  • Forbedring af teamets fysik generelt, da Melges 32 sejlads er virkelig fysisk, og mere power en næsten ligefrem proportionalt med mere boatspeed, enten straight line eller i manøvrer.
  • Grundtræning af rorsmanden. Her skal arbejdes hele vejen rundt, men især med starter i tætte felter og føling med båden, når det bliver svært, fx let vind og krapsø, og når vi ligger helt tæt med andre både, og ”sporet” et meget smalt

Samtidig er vi ved at opdage hvordan den nye båd opfører sig i forhold til vores ”gamle” i Italien. Det føles som om båden bøjer lidt anderledes, når vi spænder riggen op og begynder at tage fat, og vi er ved at finde ud af hvordan vores rig tuning guide skal kompensere for dette. Vigtigt af alt er selvfølgelig, hvor hurtig den er samlet set i forhold til den gamle. Det er jeg forhåbentligt lidt klogere på, når turen gå tilbage til DK på søndag aften.

Vinter og projekter

Noget andet der optager min vinterperiode er sæson 2016. For professionelle sejlere er vintersæsonen som regel tiden, hvor der planlægges, sælges, og den kommende sæsons arbejdskalender skal fyldes ud.

  • Hvilke tilbud er dukket op og hvilke eksisterende projekter og kunder skal fortsætte?
  • Hvor er der fed sejlads, som tilfredsstiller ambitionerne om at ”være med hvor det sker”?
  • Hvad sker det i markedet, som man gerne vil være en del af, og hvilke kontakter skal plejes i den forbindelse?
  • Hvordan kan det hele bedst kombineres og samtidig skabe en fornuftig indkomst.

Det er spørgsmål, som med ganske lille omformulering bliver stillet af selvstændige og entreprenører, på tværs af brancher: Hvordan holde man sig beskæftiget på en måde, der både er økonomisk rentabel, motiverende og har evt også et længere sigte, i forhold til det man brænder for? Hvordan sælger man bedst sig selv, i forhold til det mål man har?

Kalender puslespil

Et væsentligt aspekt i denne kamp om at komme med på flere gode sejlerteams, er at få kalender-puslespillet til at gå op. Da intet team betaler nok, eller er tidmæssigt fyldigt nok til at kunne fylde en hel årskalender ud, er det nødvendigt at være tilknyttet flere teams, og have flere sejladsprojekter kørende samtidig. 

Derfor søger man konstant at undgå overlap af trænings og stævne kalenderen imellem de enkelte teams, hvilket virkelig er et pokkers puslespil til at gå op og faktisk en virkelig stor udfordring, for at overleve i branchen. 

Hvert team vil naturligvis helst have samme holdopstilling til de vigtigste stævner, i hvert fald på de centrale positioner. Så for at tækkes teamets planer og forhåbninger skal man helst kunne være med på den fulde kalender – og et enkelt afbud kan let gøre forskellen imellem at være inde eller ude af hele teamet. Tough business!

Så kan man selvfølgelig køre stilen med Dobbeltbookninger: Sige ja til hele kalenderen til alle teams, og dermed være med i startopstillingen, når sæsonen begynder. Og når så en dato-konflikt med et andet team kommer tilpas tæt på, kører man hustler-stilen, og stikker en dårlig undskyldning, samtidig med et navn på en passende udskifter til ens position, og håber alle er glade alligevel. Med nogle teams fungerer det ok, men generelt er det virkeligt ”No go”! Man risikerer let sit omdømme i branchen, som bare ikke er særligt stor, og især når man lever af at tage beslutninger, som de andre skal stole på, kan det godt give stort bagslag kun at være midlertidigt troværdig.

Alt sammen er det en balance imellem at gøre sig selv attraktiv til at være med på de attraktive projekter.

Lige nu har jeg følgende projekter i spil:

  • Melges 32
  • Melges 20
  • Soto 40
  • Wally 100
  • Wally 148
  • Match Race
  • Melges 40

Så der er rigeligt med kalender udfordringer at håndtere…

Over and out

Jesper

 

IMG_4774

Y3K på kryds i god luft med vores lille J3 fok. “hæng så drenge, bliver der vist råbt nede bagfra…” (photo: JR2015)

Den sidste del af sejlsæsonen her i middelhavet når i denne uge sit højdepunkt inden for storbådssejlads. Maxi Yacht Rolex Cup 2015 begyndte igår og frem til og med lørdag skal det afgøres, hvem der er de bedste netop nu, i kategorien af både imellem 65 og 200 fod. Sammen med kåringen følger selvfølgelig lidt pynt til håndledet, som sponsor er vært for. Ombord på Y3K er det årets 3. stævne, med seneste stævne helt tilbage i slutningen af maj, så jeg vil ikke sige at rutinen er helt i top, men med 4 træningsdage her op til stævnet, har vi da fået pudset formen noget af. Heldigvis er det dog en forholdsvist sammensejlet besætning, som kun har været igennem ganske få udskiftninger i løbet af de 6 sæsoner, som jeg har sejlet på både. I år er første gang sæson, hvor jeg står alene som taktiker, og har det overordnede ansvar. Tidligere har jeg haft rollen som 2. taktiker med ansvar for starten, båd-til-båd situationer og performance. Men hen over vinteren blev jeg adspurgt om at tage skridtet og af hakkeordenen – og takkede ja. Nye udfordringer er jo altid godt 🙂

Jeg ansatte derefter en strateg, som min assistent og sparringspartner omkring især de taktiske beslutninger, men som også byder inde i forhold til den tekniske udvikling af båden, et område som vi sejlere jo aldrig bliver færdig med. I sidste ende er det jo et bådvæddeløb, og dem som kan sejle deres båd hurtigst igennem vandet, er ofte med helt i toppen – også selvom de måske ikke har sejlet den absolut korteste vej.

Der er hele 13 Wally’er på startlinien imellem 77 og 106 fod, hvilket jo mildest talt er imponerende, men også er noget af en opgave at holde styr på i prestarten. På skippermødet fik vi den melding, at starlinien ville være mindst 0,6 km lang (!), hvilket jo lyder som ganske meget. Men når det kom til stykket var det på ingen måde for meget til de 13 store både, som lagt op i en række, stævn til hæk og bare 1/2 bådslængdes separation fylder ca. 550 m. For jeg kan helt sikkert stå inde for, at 1/2 bådslængde ikke føles som særlig meget afstand, når 64 tons båd, der let sejler 12-14 kn, men til gengæld manøvrerer ret langsom, skal kastes enten til luv eller læ af en angribende båd.

Vi lagde ud med hhv en 5. og en 4. plads igår, på stævnets 1. dag, og ligger netop nu, lidt overraskende på en samlet 3. plads, bl.a pga. nogle protester imellem andre både. Alt er dog åbent, og der er lang vej til lørdag.

IMG_4772 Her et billede af syn der mødte os, da vi først ankom her i Porto Cervo, og man må sige, at den maritime branche vist er ganske godt kørende i denne del af verden. Den sorte mast til venste er ca. 80 m høj. (Photo: JR2015)

Over and out

Jesper

 
Min race-sæson 2015 ser foreløbig således ud:
– Wally 100 med team Y3K
– Melges 32 med et italiensk team
– Soto 40 med team Sportsfreund
– Wally 148 med team Saudade
– Esse 850 med mit tidligere Melges 32 team Opus One
– og så lidt gæsteoptræden på Melges 20 med team UpUpUp
Så det er en forholdsvis fyldt kalender af stævner, som der allerede er taget godt hul på. For alle teams er jeg taktiker i selve sejladsen og har som regel også ansvar for coaching og udvikling af besætningen i forbindelse med træning, debriefs, sæsonplanlægning osv.
Melges 32
I dette skrivende øjeblik ligger jeg i køjen, i Portovenere, Toscana, Italien, hvor vi imorgen har første start ved Audi Melges 32 seriens 2. stævne. Her er 18 både på linien, og stort set alle med knitrende nyt udstyr og  rigelige mængder olympiske og AC sejlere i ombord. Kort sagt Top Level Racing, som det er en ren fornøjelse at være en del af.
IMG_4137
Melges 32 feltet på docken i Loano. Photo: JR 2015
Mit resultat som coach/taktiker for det nye italienske team blev sat på prøve for 4 uger siden i Loano ved seriens første stævne. Det blev til en “mere end godkendt” 10 plads blandt de 17 både, og masser af motivation til at arbejde videre med projektet.
Men resultatet har kostet både sved, blå frosne fingre i den forløbne vinter, og også et par skuffede sømænd, der måtte se sig udskiftet med nye, og mere kvalificerede kræfter. Fx husker samtlige italienere ombord, hvilket vil sige alle ud over mig, hvordan jeg på en træningsdag d. 27 januar, hvor vejrudsigten bød på 2 grader, 10 m/s og snebyger udbrød: “ perfekte forhold til at træne hårdt vejrs setup”. De troede simpelthen ikke på, at vi skulle på vandet. Med ud kom vi, og alle blev nogle gode lektioners erfaringer rigere…
Nu venter 2. stævne og forhåbentligt også flere fremskridt. Mit seneste tiltag er en fokuseret rorsmands coaching, hvor jeg har hyret en spansk tidligere 49 sejler til at lave specialiseret videodebriefs af netop rorsmandens styring, bevægelsesmønster og løbemønster ombord. Og hans samspil med besætningen i manøvrerne. Jeg tror det kan blive ganske godt!
Wally 100 Y3K
Ved PalmaVela der blev afholdt for et par uger siden, havde vi årets første træning og stævne med team Y3K på vores 100 fods Wally. Jeg har været strateg og 2. taktiker på båden de seneste 5 sæsoner, men blev her i vinter tilbudt at overtage rollen som 1. taktiker ombord. En ganske udfordrende opgave på en båd med rigtigt mange beslutninger, der hele tiden kræver opmærksomhed. 26 mands besætning, rigtigt mange forskellige sejl til forskellige vindvinkler, fortsat teknisk udvikling af båden for at følge klassens kontinuerlige transformation fra racer-cruisere til forholdsvist avancerede kapsejladsmaskiner. Og rekruttering af de rigtige folk til de centrale opgaver.
IMG_4220
100 fods Wallys lined up i Palma, Mallorca, Photo: JR 2015
Jeg synes selv jeg kom nogenlunde helskindet igennem min første runde i denne nye rolle. Men jeg kunne godt mærke, at ham jeg overtog fra, Thomas Jungblut, havde besiddet lederskabet i forgangne 14 år, og det hele var lidt nyt for alle ombord. Resultatmæssigt gik det heldigvis rigtigt godt, med en samlet 3 plads blandt de 10 både, a point med 2. pladsen og kun et enkelt point fra sejren. Pyh ha 🙂
Vi har næste udfordring allerede om halvanden uge, hvor vi igen matcher op imod resten af Wally feltet – denne gang 11-12 både – på øen Menorca. Et sted jeg ikke har været før, men har hørt skulle være forholdsvist vindsikkert. Time will show.
Indtil da har jeg iværksat en et forandringsprojekt af vores rig setup, hvilket involvere ingenører i både Europa, Usa og adskilligere teknikere med autorisation til at udføre arbejdet… En stor maskine at rykke rundt på, men det skal jo ikke dræbe initiativet tænker jeg.
Over and out
Jesper
© 2010 Jesper Radich Suffusion theme by Sayontan Sinha