Denne uge er jeg tilbage i et farvand, som jeg ikke har besejlet længe. Jeg er i Kroatien, for at sejle Farr med det italienske tophold på Enfant Terrible. I de gode gamle match race dage med Steff Houlberg Match Race Team, var vi adskillige gange i Split som deltagere i ACI Cup, et World Tour stævne. Og senest – her er vi tilbage i 2003 – blev der med vores finale sejr over James Spithill lagt grundstenen til vores senere samlede Match Race World Cup sejr i 2002-03. Good times 🙂
Anyway så er der denne uge Farr 40 på programmet. For 3 uger siden mødtes jeg første gang med holdet ved en træningsweekend i holdets hjemby: Ancona. Og for nærmest at cementere holdets nationalitet, blev jeg præsenteret for følgende besætningsliste:
Fordæk: Alberto Fantini
Mast: Roberto Strappati
Pit: Carlo Zermini
Trim: Claudio Celon
Tailor: Nicolas Dal Ferro
Grind: Alesandro
Main: Alberto Bolzan
Navigator: Andrea Caracci
Owner/Driver: Alberto Rossi
Tactics: Jesper Radich
Jeg tror nok, de kan finde ud af at bestille en cappuccino og en gang pasta al dente.
Som udgangspunkt er hovedsproget ombord engelsk, når vi er på vandet. Men ikke uventet fylder italiensk selvfølgelig meget, og jeg bliver nogle gange lidt tom i øjnene, når der bliver diskuteret ivrigt ved en debrief,og jeg overhovedet intet forstår.
Så er tid til lige at stoppe op, og lave en opsumering – på engelsk, med obligatorisk tid til oversættelse for de mindst smidige sprog-atleter ombord.
Det er top-klasse modstand vi har hernede. Godt nok er det kun 5 både på startlinien, hvilket må siges at være yderst kritisk for Farr40’s status som en gangbar og aktiv one-design klasse. Men med ca. 10-14 aktive US både igang på den anden siden af dammen, er det nok kun er spørgsmål om tid, før den europæiske Farr40 serie lukker ned, og bådene istedet koncentrerer sig om USA serien istedet.
Efter 2 dages sejlads her i Zadar, Kroatien er vi lige nu 1 enkelt point efter amerikanske Plenty, med Terry Hutchingson som taktiker og karimatisk team leder. Idag har der faktisk været reel match race krig imellem os, da vores to team har været dominerende i feltet. Men den store infight har faktisk kostet så meget, at vi begge har mistet adskillige point i forhold de andre teams. 2. dagens vinder var nemlig tyske Strunje Light, med placeringerne 2,2,1 for dagen. Vi hev scoren 1,4,4 hjem idag, og sammen med 1. dagens 1,4,1, ligger vi altså lige nu 2’er med 15 point.
Programmet har endnu 2 sejladsdage, med afslutning på lørdag. Så må vi se, om gamle dages match race tricks kan få skovlen under Terry og hans kompaner. Men det kræver selvfølgelig også at jeg kan få mine ideer kommunikeret klart igennem til mit italienske mandskab…
Over and out
Jesper
Seneste kommentarer