Y3K på kryds i god luft med vores lille J3 fok. “hæng så drenge, bliver der vist råbt nede bagfra…” (photo: JR2015)
Den sidste del af sejlsæsonen her i middelhavet når i denne uge sit højdepunkt inden for storbådssejlads. Maxi Yacht Rolex Cup 2015 begyndte igår og frem til og med lørdag skal det afgøres, hvem der er de bedste netop nu, i kategorien af både imellem 65 og 200 fod. Sammen med kåringen følger selvfølgelig lidt pynt til håndledet, som sponsor er vært for. Ombord på Y3K er det årets 3. stævne, med seneste stævne helt tilbage i slutningen af maj, så jeg vil ikke sige at rutinen er helt i top, men med 4 træningsdage her op til stævnet, har vi da fået pudset formen noget af. Heldigvis er det dog en forholdsvist sammensejlet besætning, som kun har været igennem ganske få udskiftninger i løbet af de 6 sæsoner, som jeg har sejlet på både. I år er første gang sæson, hvor jeg står alene som taktiker, og har det overordnede ansvar. Tidligere har jeg haft rollen som 2. taktiker med ansvar for starten, båd-til-båd situationer og performance. Men hen over vinteren blev jeg adspurgt om at tage skridtet og af hakkeordenen – og takkede ja. Nye udfordringer er jo altid godt 🙂
Jeg ansatte derefter en strateg, som min assistent og sparringspartner omkring især de taktiske beslutninger, men som også byder inde i forhold til den tekniske udvikling af båden, et område som vi sejlere jo aldrig bliver færdig med. I sidste ende er det jo et bådvæddeløb, og dem som kan sejle deres båd hurtigst igennem vandet, er ofte med helt i toppen – også selvom de måske ikke har sejlet den absolut korteste vej.
Der er hele 13 Wally’er på startlinien imellem 77 og 106 fod, hvilket jo mildest talt er imponerende, men også er noget af en opgave at holde styr på i prestarten. På skippermødet fik vi den melding, at starlinien ville være mindst 0,6 km lang (!), hvilket jo lyder som ganske meget. Men når det kom til stykket var det på ingen måde for meget til de 13 store både, som lagt op i en række, stævn til hæk og bare 1/2 bådslængdes separation fylder ca. 550 m. For jeg kan helt sikkert stå inde for, at 1/2 bådslængde ikke føles som særlig meget afstand, når 64 tons båd, der let sejler 12-14 kn, men til gengæld manøvrerer ret langsom, skal kastes enten til luv eller læ af en angribende båd.
Vi lagde ud med hhv en 5. og en 4. plads igår, på stævnets 1. dag, og ligger netop nu, lidt overraskende på en samlet 3. plads, bl.a pga. nogle protester imellem andre både. Alt er dog åbent, og der er lang vej til lørdag.
Her et billede af syn der mødte os, da vi først ankom her i Porto Cervo, og man må sige, at den maritime branche vist er ganske godt kørende i denne del af verden. Den sorte mast til venste er ca. 80 m høj. (Photo: JR2015)
Over and out
Jesper
Seneste kommentarer