3XQ3233

Nye udfordringer er godt – især når det inkluderer en fed bådtype. Og med BNI Sailing Teams Melges 24, er det lige præcist det, som det drejer sig om. Her er jeg taktiker (og til dels coach) i 2 stævner i juni, hvoraf det første allerede er sejlet, nemlig Svensk Mesterskab i den forløbne weekend, og dernæst har vi Kieler Woche på programmet i slutningen af måneden.

Vores første stævne sammen, var altså Svensk Mesterskab i Linhamn, Malmø, hvor ialt 30 både havde fundet vej til startlinie. En enkelt træningsdag i Hellerup var det blevet til, og jeg må indrømme, at det desværre er alt for lang tid siden, at jeg sidst har sat mine fødder i bådtypen – ca 15 år – ved Heineken Regatta, St Maarten 1998. Så man kan vist roligt sige, at der var lidt småting der skulle pudses af… Men efter lidt “trial and error”, nåede vi frem til, at det gav mest mening at have mig til at assistere på storsejlstrimmet, så meget som muligt, frem for hænge måsen i laser, ude på siden af båden.

Grundlæggende vil jeg sige, at jeg ret godt kan lide den tilgang, Melges som bådproducent har lagt for dagen. De har meget fokus på brugeroplevelsen, med en række velgennemtænkte både, et relativt godt service netværk, og er lykkedes med (bla igennem god markedsføring) at få imponerende mange både over disken. Det er lykkedes at få branded en række seriøs kapsejladsbåds, som er sjove at sejle, og stadig er til at betale for menneskepenge. Med andre ord nogle super attraktive kapsejladsklasse for amatør som professionel.

Men netop aspektet omkring balancering af båden med besætningsvægt – altså at måsen skal hænges i laser – synes jeg er Melges 24 klassens eneste væsentlige ankepunkt. Ideelt set skal en Melges 24 nemlig sejles af 4-5 personer, hvoraf rorsmanden helst blot udgør en maginal del af besætnings samlede max vægt på 375 kg. Dermed kan den størst mulige absolutte vægt nemlig placeres på kanten op imod livlinen, eller rettere ude i hænge-selen, som er en mere rettidig beskrivelse, til at reducere krængning, og give højde og fart. Rorsmanden har dermed til opgave både at styre, men også trimme løjgang, hækstag og storskøde, hvilket konstant er nødvendigt. Og da man har meget svært ved at se på læ, fra hængeselen til luv, er rorsmanden også nødt til at orientere sin taktiker, om alt hvad der sker til læ, for at denne kan danne sig et ordentligt overblik.

Melges 24 worlds 2003 Pegasus Racing Philippe Kahn 03

På kryds kan man derfor argumentere for, at båden ikke er væsentligt forskellig at sejle fra en en-mands jolle at sejle, blot med 3-4 sandsække på siden, for balancen. Man kan sige, at pga bådens lave vægt og store sejlareal er den blevet så ustabil, at “hængning på siden” har fået en altdominerende betydning for performance – men desværre til skade for besætningen, der helt ærligt lider, og i nogen grad er tilskuere til begivenhederne. Ikke noget glansbillede af vores sport synes jeg…

Anyway – ikke mere brok, for ombord på BNI sailing team, har vi taget konsekvensen af, at det simpelthen nærmest er for komplekst både at styre præcist, og trimme præcist – samtidig – og derfor sat mig på storsejlet, og samtidig givet mig klart bedre overblik over banen, vindens mønster og konkurrenternes placering. Nu må vi se, om den strategi holder vand.

Og til vores første test, Melges 24 SM, har setup’et vist gode takter, for vores resultat var langt over forventning med en 6 plads i det forholdsvist stærke felt. Vindere blev et norsk team, der bla har OL bronzemedalje tager fra Sidney 2000, Herman Horn Johannesen, ved roret. Så er niveauet lagt!

IMG 0764

En samlet 6. plads blandt de 30 både – et super resultat!  Fra venstre: Christian, undertegnede, Thomas og Nina. Ejer og rorsmand Rene Bruun mangler. Photo: JR 2013

Næste projekt er som nævnt Kieler Woche, hvor vi forventer mindst 30 både på linien – og forhåbenligt bliver vi en masse erfaringer rigere

Over and out

Jesper

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

© 2010 Jesper Radich Suffusion theme by Sayontan Sinha