IMG 0861

Vores båd Opus One – UDEN ridser efter optimist-kollisioner… Heldigvis! (photo: JR 2013)

Det netop overståede Melges 32 stævne i Torbole, Gardasøen, Italien var jeg deltager i, som taktiker på den tyske Opus One. Som det er kommet frem i medierne – især de såkaldt sociale – oplevede vi nogle meget uheldige situationer i forhold til sikkerhed og ansvarlig adfærd på vandet (se video), mere om det senere…

Forinden vil jeg gerne fremhæve hvor fantastisk jeg synes der er ved Gardasøen. Når man om morgenen ser ud på søen, hvor vinden pisker frejdigt fra nord og bjergene omkring søen bliver farvet orange af den opstående sol, kan man bare ikke vente på at komme ud og tumle i bølgerne. Og skulle vinden en enkelt gang svigte kan man i stedet trampe pedalerne afsted på en af mange mountain bike spor, eller begive sig ud på en bestigning af den nærmeste bjerg top, eller hvad man nu tænder mest på. Mulighederne for fede outdoor aktiviteter er simpelthen overvældende, og Gardasøen er og bliver en perle i min bog!

IMG 0854

Melges 32 feltet – klar til kamp (photo: JR 2013)

Som nævnt i indledningen var det dog sejlads, der havde mit primære fokus (selvom der også blev tid til nogle solide morgenture på jernhesten som opvarmning og træning) med deltagelse i Audi Melges 32 series, event 4. Selve stævnet var desværre kun vores 2. i år som team, da diverse uheldigheder har medført 2 aflysninger, og den mangel på stævne-skarphed kunne tydeligt mærkes. Vi endte på en lidt skuffende 11. blandt de 19 deltagende både, men det ER altså er meget skarpt felt, og blandt andet det meget succesfulde Audi Ultra team, der netop har ryddet helt op i Melges 24 klassen ved Kieler Woche, blev nr 16. Så vi må bare fortsætte med at arbejde med detaljerne – og fokusere på at holde læringskurven stejl

Og nu til sagen: Optimister og Melges 32 er både der matcher hinanden meget dårligt i både størrelse og fart. Og det kunne arrangørerne af henholds pre-worlds i Optimist-jolle og vores Melges 32 event åbenbart ikke indse, for de have lagt vores baner, så de havde et væsentligt overlap med hinanden. Som dem der har sejlet ud for Torbole, ved de allerede, at det meget ofte er nogle gode vindskift at hente på den vestlige side af banen – netop der hvor Optimisterne jollede afsted. Derfor sad jeg som taktiker hele tiden med det dilemma, at jeg enten skulle forsøge at navigere igennem en flok optimister og holde mit team inde i kampen rent resultatmæssigt, eller holde os på den modsætte fløj, og fokusere på kampen om at undgå sidstepladsen. En møg-irriterende situation at hænge i. Mit personlige kompromis blev, at det var forsvarligt at komme tæt på opti’erne på opkrydset, også fordi det rent timingsmæssigt for det meste passede med, at vi passerede imens jollerne var i den modsatte ende af deres banen. En enkelt gang fik vi også givet en lille spansk rorsmand en oplevelse for livet, da han kaldte styrbord på os, og vi som bagbord båd, helt korrekt, vendte for ham, hvorefter han sendte os store smil og thumbs’ ups.

Men på vores lænserben, hvor en Melges 32 i den friske Ora-vind, der blæser som en hårtørrer fra syd hver dag imellem 13 og 17 med 15-20 kn, ligger på ca 13-18 kn bådfart, var det bare noget møg. Fordelen på den banehalvdel, der overlappede med opti’ernes, var stadig til stede. Men bare tanken om, at man selv med meget stor forsigtighed bevægede sig igennem deres felt, og kunne risikere at ende i en uløselig situation, hvor kollision var uundgåeligt. Det gjorde, at jeg simpelthen måtte se stort på taktikken – og i stede måtte lade sikkerhed og ansvarlighed råde – ved finde et spor ned over midten af banen, med tab af distance til følge. Hvilket selvfølgelig ikke hjalp på vores middelmådige resultat.

De videoer jeg har set efterfølgende, med Melges 32’er det pløjer igennem opti-feltet, finde jeg dog helt igennem uacceptable. Både af de deltagende sejlere ombord på Melges 32’erne og af de arrangører, der bringer sejlerne i så tåbelig et dilemma og situation. Fra min side vil jeg virkelig håbe, at dette får konsekvenser for de involverede – som sagt på både deltager og arrangør siden.

 

Europa Cup Esse 850. 

IMG 0733

Swiss Property, Esse 850 med branding fra 2012 (photo JR: 2012)

I dette skrivende øjeblik sidder jeg faktisk stadig ved Garda-søen, blot en anelse sydligere i en anden meget aktiv sejklub, Fragila Vela Malcesine, hvor jeg sejler med båden Swiss Property ved Europa Cup Esse 850. Vi havde stævne åbning idag, og fik gennemført 3 sejladser hvor vi klarede os igennem med serien 2, 2, 5. En super dag, i et felt, som nok er noget mere blandet end top-pro bådene i Melges 32, men stadig meget fint niveau.

Vi har tidlig start i morgen, med første skud kl 7.55. Så det er tid til at tørne ind…

Over and out

Jesper

  One Response to “Melges 32 sejlads – på den forkerte måde… Det er en ommer! Nu Esse 850”

  1. Hej Jesper,

    BNI Sailing Team kører mod Torbole i morgen lørdag for at sejle stævne i næste weekend. Vi har nogle dage før stævnet, hvor der skal cykles og surfes og selvfølgelig trænes Melges24. Måske krydser vi hinanden på søen eller i bjergene.

    Mvh
    René Bruun

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

© 2010 Jesper Radich Suffusion theme by Sayontan Sinha