Vinteren ser ud til at gå på hæld i DK – selvom fader frosts ånde stadig kan mærkes i morgentimerne. Og det er måske årsagen til, at Melges 32 klassen har valgt at prioritere Miami race week i Miami, hvor vejrudsigten lover 22-28 grader luft og ca. 23 grader vand temperatur, frem for at holde et stævne i DK…

Jeg sidder i flyet nu på vej til Florida, og ser frem til vores 2. træningssamling og efterfølgende stævne med mit nye japanske team: Swing.

Min første opgave bliver at få 100% styr på installationen af vores B&G instrumenter. Som taktiker er det en væsentlig fordel af have pålidelige date fra instrumenterne. Derfor besluttede vi at kaste ca. 30.000 USD efter en rimelig størrelse B&G pakke, men måtte skuffet se til, at knapt nok loggen (bådfart) virkede ved båden første stævne – Key West Race Week i sidste måned. Og vores vindinstrumenter var helt i skoven.

Derfor er jeg taget en dag i forvejen for resten af holdet, for at mødes med installatøren, og få styr på dimserne, så vi kan få fuld elektronik-valuta for pengene, fra første træningssekund, der begynder onsdag denne uge.

Når vi får styr på loggen og kalibreret den ved forskellige hastigheder og krængninger bliver næste projekt vindinstrumenterne og ikke kalibreringen. Det er en meget delikat sag, som afhænger af en del forskellige faktorer der interagerer med hinanden, herunder maste-twist, upwash (turbulens) fra sejlene – især spileren. Og selvfølgelig med forskellig effekt ved forskellige hastigheder. Derfor er kalibrering af TWA, TWS, AWA osv et kontinuerligt projekt, som man aldrig bliver færdig med. Da jeg arbejdede for Desafio Espanol ved AC i Valencia, havde vi 4 fuldtidsansatte personer på instrumenterne alene – og selv der blev tingene kun 98% perfekte… At måle på naturen, i naturen er altid en udfordring.

Vi har stævnestart fredag og slutter søndag og regner med ca 20-25 både på linien, alle teams med potientiale til at vinde sejladser.

Det er nu min anden sæson i Melges 32 klassen, og jeg må sige, at det virkelig er sjov sejlads på meget højt niveau sportsligt niveau. Og set i forhold til at andre førende one-design klasser som Farr 40, Farr 400, Swan 45 osv, er udgiftsniveauet noget lavere. I en dansk optik bliver der stadig brugt mange penge, men sammen med Melges 24 klassen er det bådtyper, danske ejere har mulighed for at være med – også helt i toppen.

Det er i hvert fald en form for sejlads, hvor man virkelig får sejlglæde for pengene, og det er jo kernen i det hele ik’?

Over and out

Jesper

  2 Responses to “Miami Race Week – Melges 32”

  1. Save landing and good luck i det amerikanske. Melges 32 er en fed klaase at følge – især med en dansk super sejler.
    Cin Cin Niels

  2. Hej Niels. Super fed klasse, hvor der både er intens kamp imellem nogle virkelig gode teams, og sjov sejlads, simpelthen fordi båden bare er en glæde at sejle i.

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

© 2010 Jesper Radich Suffusion theme by Sayontan Sinha