Denne blog var egenlig et eksperiment, hvor jeg gerne vil give folk et indblik i en professionel sejlers verden. Interessen har vist sig ret overvældende – havde over 46.000 hits i maj måned!! Og ligeledes har der været super respons fra mange forskellige fronter.

Fx har flere sendt mig spørgsmål via min email eller facebook. Dem vil jeg rigtig gerne svare på, men gør det her i bloggen – for at holde tingene samlet og let tilgængelige.

Nedenstående er fra Thomas Bøtker Mortensen:

Hej Jesper
Det er bare TOP$

Mit spørgsmål er, hvad den mest optimale fysiske form er for en pitmand på større både? Altså X-35 (otte personers) og opefter. Flere af vores konkurrenter har mindre piger i pitten, mens flere på vores besætning mener, at pitmanden (mig) skal være 95 kg muskelmasse, der kan hive hårdt i fald og trimsnore samt kværne hårdt og længe på spil.
Indtil videre har jeg ugentligt gået efter et ugentligt træningsprogram, der består af to træninger på havet, en gang 10 km løb og styrketræning de øvrige dage.
Men hvad mener du er den mest optimale fysik, såvel i vægt, styrketræning og løbetræning … så vil jeg nemlig optimere mit træningsprogram efter det.
På forhånd tak,
Thomas Bøtker Mortensen

Hej Thomas

Et godt og simpelt spørgsmål, som jeg dog vil svare på, ved at dele op i 2:

1) Hvordan ser den idelle pitmand ud?

2) Hvilken fysisk træning gavner bedst i forhold til pitmandens opgaver:

spm 1) Som udgangspunkt er det vigtigt at forstå, at man kan fordele de forskellige arbejdsopgaver på en race båd forskelligt alt efter hvilke type sejlere, både i størrelse og erfaring, som er med på teamet. Og de forskellige opstillinger har styrker og svagheder: En stor pitmand grinder godt og har (forhåbenlig) masser af power, men er ærgerlig at sende til læ på kryds, forud for hoists, drops og “forefaldende arbejde” da der mistes vægt på kanten. En lille pitmand (dame) er super at sende rundt i båden under sejlads, både i let vejr, når der skal gåes med musefødder og når der på opkrydset er opgaver til læ. Til gengæld har den lille pitman mindre power.

Hvad enten pitmanden er stor eller lille, er der plus og minus ved hvert setup. Og dette søger man så at kompensere for, når man sætter holdet således, at der er størrelsesmæssige modstykker i nærheden af pitmanden til at dække ind for minus-siderne. Og derfor ligger det allerede nu klart, at har man ikke mulighed for at lave denne kompensering blandt medlemmerne i det eksisterende team, har man et grundlæggende problem, som nok kun kan løses ved at inkludere nye sømænd…

I min verden, er de vigtigste kvaliteter hos en pitmand:

a) hans (m/k) evne til at se og planlægge manøvrerne, før de sker, således at fald, skøder, nedhal, jammers, frølår osv, er klar til at blive hevet, slækket, åbnet, lukket osv UDEN KNUDER i takt med at en manøvrer skrider frem.

b) Fornemmelse for perfekt procedure og timing af de mange forskellige samtidige og overlappende opgaver, der er i forbindelse med hver type manøvre. Ansvaret for den korrekte timing af et kald (hoist, drop) deles ofte imellem pit og rorsmand. Rorsmanden har oftest første prioriteten til at kalde timingen, men pitmanden skal altid være klar til at overtage ansvaret, hvis rorsmanden bliver optaget at fx en tæt situation med en anden båd, eller er en knaldhætte og glemmer det eller mistimer totalt.

spm 2) Denne idelle pitmand, er derfor størrelsesmæssigt et vidt begreb, men til gengæld er kerneopgaverne ret ens. Hvis man laver en hurtig arbejdskravsanalyse vil den vist sige: arbejde i bevægelse, ved et spil, ved krængning, på vådt dæk, med træk i mærkelig vinkler, med super hurtig reaktion og lange armtag, der kan hive mange meter tov på kort tid… puha.

Kort sagt: høj styrke ud fra den givne størrelse, bedst mulig koordination og ikke mindst kondition. Altså en god, dynamisk atlet, med god styrke i overkroppen og god koordinationsevne

For at træne dette, kan man faktisk lave mange forskellige ting:

  • Først og fremmest – sejle så meget som muligt, og lave så mange pressede manøvrer som muligt. Helst i startopstillingen på race båden – og husk at bruge 5-10% af træningstiden, hvor I har skiftet plads. Det giver et godt overblik for alle – incl rorsmanden.
  • Meget gerne sejlads i en-mands jolle, der er fysisk udfordrende, og giver fantastisk fornemmelse for vind, båd og vand.
  • Koordination og kondition: alt muligt der involverer kondition, styrke , smidighed, præcision og helst hele kroppen: fx. Ultimate (frisbee hold spil), badminton, squash, strandtennis, aerobic, boksetræning osv. Helst 2-3 gange ugenligt af ca 1 time med høj intensitet
  • Styrketræning: mellemhård styrketræning med 10-15 reps på alle stor muskelgrupper. Brug frie håndvægte i størst muligt omfang, da det giver styrke i alle de assisterende muskelgrupper, som man bruger i de skæve arbejdsvinkler. 1 gang ugenligt, sommer og 2-3 gange ugenligt, vinter.
  • Elementtræning: Lav konkurrencer ombord, i havn: Hvem kan grinde en 20 kg spand/pose hurtigst op i masten? Hvem kan hive en 5 kg pose hurtigst til mastetoppen direkte igennem jammeren/spilaflasteren. Lav sæson rekorder.  Vær kreativ med andre elementer, som kommer så tæt som muligt, på den endelige opgave i race situationen.

Dette er et meget generelt svar, som jeg håber kan inspirere dig til at komme videre – du er jo allerede ret godt på vej. For at hjælpe dig/jer yderlige, er det naturligvis nødvendigt at vide mere om dig som person og jer som team, når i ligger på vandet, og intensiteten er høj.

Mange gang tillykke med jeres 3. plads ved EM. Så er det bare om at klø på, og tage de sidste par pladser op ad podiet :-)

Over and out

Jesper

 

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

© 2010 Jesper Radich Suffusion theme by Sayontan Sinha