Det er blevet den tid på året, hvor der traditionelt bliver krydset klinger imellem de bedste, nyeste og hurtigste maxi yachts. Deltagerne er fortrinsvis fra Europa, men alle kontinenter er inviteret, og stævnet går også under navnet – Maxi Worlds, altså verdenmesterskabet.

Begrebet maxi, dækker over både med en længde over 24,08 m (79 fod), med underkategorier, alt efter om der er deciderede race-både, eller om det er cruising både, som til lejligheden er rigget op til kapsejlads.

Og så er der klassen Mini-maxi, som har flest deltagere. Det er som udgangspunkt er klasse for både imellem 18,29 m (60 fod) og 24,08 m (79 fod), dog med den tilføjelse de senere år, at deltagerne i race-klassen kun må have længde op til 72 fod (21,95 m), og det er her vi finder de vildeste, rendyrkede race-både ved hele stævnet. Det er både som Ran 2, Bella Mente, Shockwave, Alegre 3 oa, som alle er mindre end 5-6 år gamle og fremviser den seneste udviklng inden for race optimering. Det er en klasse som er i ganske god vækst med ca 2-4 nye deltagere hvert år, ud over at de eksisterende teams med jævne opgraderer til en ny båd.

J-bådene har også deres egen klasse hernede, godt nok kun med 3 deltagere, men ganske imponerende er de nu alligevel, og så er der Wally klassen, hvor vi deltager med Y3K. Blandt Wallyerne har der også været et par tilføjelser de seneste på år.

DSC_5066_1

Det seneste skud på stammen i Wally klassen, som er af modellen Wally 100, her Magic Carpet 3. (Photo, vsail.info)

Båden Magic Carpet, ejet af den tidligere L’Oreal direktør, sir Lindsey Owen-Jones, er et overvældende eksempel på, hvor meget power og volumen man kan samle på 100 fod. Tydeligvis inspireret fra udvikling og trends blandt de nyeste Open 60 både som man anvender i mange af de store single-hand sejladser, bla Vende Globe (rundt om jorden alene), er båden helt enormt bred fra foran midtskabs og hele vejen tilbage til hækken. Det giver det man kalder form-stabilitet og mulighed for at kunne bære mere sejl med mindre køl-vægt end en smallere båd. Prisen man betaler er mere våd overflade, hvilket som udgangspunkt giver mere vandmodstand, men det samlede regnstykke har vist sig at være positivt, især når der slækkes på skøderne, og farten stiger. Båden har vi endnu ikke set i særligt meget vind, men den har helt sikkert et enormt fart-potentiale og vil uden problemer plane med +25 kn i 10 sekundmeter og opefter. Der er ialt bygget 2 Wally 100 både, og den anden, britiske Hamilton, er også deltager har på Sardinien.

Første race-dag hernede var mandag og i helt let vind sejlede vi en coastal course på 25 sm (rundt om en række øer i områder), med både kryds, halvvind og diverse andre kurser. Det er første gang nogensinde, at vi sejler imod nogen Wally 100, så da Vi fik alvorlige klø på første krydsben bævrede vi allerede ved tanken om resten af sejladsen, for ikke at tale om resten af ugen… Men det lykkedes os at hente noget af det tabte tilbage og faktisk få en 2 plads i hus i første sejlads.

DSC_5143_1
Y3K er en fin båd, men begynder allerede efter 6 år, at se lidt bedaget ud i sammenligning med Magic Carpet. (Photo, vsail.info)

På 2. dagen tirsdag, var det om muligt endnu lettere, med knapt sejlbare 4-6 kn vind. Med lidt udsættelse blev 2 op-ned sejladser dog sat igang – og her kunne vi desværre ikke svar igen på wally 100’ernes overskud af power, eller de andre bådes for den sags skyld. Vi er næst-tungeste båd i Wally klassen og blev hhv 3. og næste sidste blandt de 7 wally’er.

DSC_5152

Vi kæmper bravt mod overmagten – bemærk min næsten aerodynamiske position bag rorsmanden 😉 (Photo, vsail.info)

Efter en hvile-dag onsdag ,med tid til reperationer osv, onsdag byder de næste 3 dage på yderlige 4 op-ned sejladser og 2 coastal races. Heldigvis med noget mere vind i udsigt, hvilket skulle passe os noget bedre på Y3K, så vi har alt at vinde og intet at tabe.

Over and out

Jesper

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

© 2010 Jesper Radich Suffusion theme by Sayontan Sinha