Et sammenbrudt luftrum over Europa, blev en effektiv blokering for både transport hjem til DK, generel planlægning og tid til ordenlig afslutning af mine rapporter fra PalmaVela på Mallorca.

Nu sidder jeg dog trygt tilbage i DK, med kaffen klar og tid til et par afsluttende bemærkninger

Efterhånden som PalmaVela lakkede imod sin afslutning, stor det klar for os, at vi ombord på Y3K ikke havde den fornødne fart i “kassen” til at være med. Det kom til at påvirke vores taktik og humør, ikke mindst fordi vores egne forventninger for denne sæson og dette stævne var tårnhøje. Vi afsluttede jo sæsonen 2009 med at vinde Voiles de St Tropez, og yderligere også den samlede årsrangliste i Wally klassen. Og med endnu en 4 plads på sidstedagen, blev PalmaVela noget af en koldstart.

Vores egne konklusioner peger som tidligere nævnt i retning af en ikke helt ideelt setup/design af vores fokke til de forhold, vi mødte i Palma bugten. I det helt flade vandt og 6-10 knobs vind oplevede vi problemer med en anelse for dybe indgange på især vores lette fok. Yderligere synes vi heller ikke at være i stand til at når helt samme fordel ned ad bakke, som vores større spilere en modstanderne ellers skulle give – og som vi vel at mærke betaler for i kraft af højere IRC rating.

Inden vores næste stævne i Porto Fino om et par uger, har vi derfor besluttet at tage båden ud af vandet, for “bare lige at tjekke”, at der ikke er noget basalt galt med bunden, herunder kølfinne, trimtap, rorblad og fittings. Samtidig giver det os mulighed for at lave en lazer alignment over køl, ror og mastetop, for at tjekke at de nu også er 100% på samme akse. Alt sammen lidt af at projekt når det er en 100 fods båd på 59 tons man har i hænderne, men ikke desto mindre præcist lige så vigtigt som på enhver anden kapsejladsbåd.

Mallorca – DK

Næste udfordring var dog en del mere konkret. Hvordan katten skulle jeg og resten af besætningen som primært er tyskere, dog komme tilbage til nordeuropa, med al flytrafik aflyse? Løsningen lå lige for; sejle båd og besætning direkte fra Palma til Barcelona. Booke bus til transport Barcelona-Hamburg, og klare resten af transporten individuelt. Som tænkt, så gjort… Og på billedet ovenfor er vi netop smidt af båden

For mig fik planen den justering, at det lykkedes mig at luske mig ombord i en dansker-bil, der med høj hastighed strøg op igennem Europa, og smed mig af tirsdag morgen i Middelfart, 2 timer før jeg skulle afholde et kursus om ledelse og teamwork… Pyha. Men det gik :-)

 

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

© 2010 Jesper Radich Suffusion theme by Sayontan Sinha